Deconstructing Doctor John Watson in Sherlock Holmes series
Resumen
The character of John Watson is portrayed as the world-famous companion of the Great
Detective, Sherlock Holmes. Yet, he is hardly ever thought as the detective who solves the
cases, up to now. This idea has motivated this work, and the aim of this study is to confirm
whether the character of John Watson fulfils the role of detective in the episode “The
Hounds of Baskerville” from the television adaption Sherlock. This thesis has an
introduction in which the emphasis is placed on the problem statement, the research
question, and its hypotheses. Subsequently, it is divided into three chapters. In the first
chapter, the theoretical framework of the analysis is presented, particularly Todorov´s
typology of detective fiction and his concept of the fantastic; the literary narratology
proposed by Mieke Bal and Propp’s ideas presented in his work Morphology of the
Folktale. The second section is focused on the author, Sir Arthur Conan Doyle, and his
relation to his own work. In this regard, this second part is devoted to the scrutiny of the
original version of the novel The Hound of the Baskervilles and its modern version- “The
Hounds of Baskerville”- written by Steven Moffat and Mark Gatiss, which is the episode
chosen to prove the hypotheses of this work. Chapter three is dedicated to the study of the
characterization of John Watson and his new role in the contemporary series
aforementioned. Finally, this investigation reveals a new way of (re) configuring the
character of John Watson. El personaje de John Watson es conocido mundialmente como el famoso compañero del
Gran Detective, Sherlock Holmes. Por lo tanto, casi nunca se lo ha considerado el detective
que resuelve los casos, hasta hoy. Esta idea ha motivado el trabajo de investigación con el
objetivo de confirmar que el personaje de John Watson cumple el papel de detective en el
episodio "Los Sabuesos de Baskerville" en la adaptación televisiva Sherlock. En el
recorrido de esta investigación se encuentra la introducción en la que se pone el énfasis en
la declaración del problema, la pregunta de investigación y sus hipótesis. Seguidamente, se
divide en tres capítulos. En el primer capítulo se presenta el marco teórico del análisis, en
particular la tipología de ficción detectivesca de Todorov y su concepto de lo fantástico; la
narratología literaria propuesta por Mieke Bal y las ideas de Propp presentadas en su obra
Morfología del Cuento Popular. La segunda sección se centra en el autor, Sir Arthur Conan
Doyle, y su relación con su propia obra. En este sentido, esta segunda parte está dedicada al
escrutinio de la versión original de la novela El Sabueso de los Baskervilles y su versión
moderna, "Los Sabuesos de Baskerville", escrita por Steven Moffat y Mark Gatiss, episodio
elegido para probar las hipótesis de este trabajo. El capítulo tres está dedicado al estudio de
la caracterización de John Watson y su nuevo papel en la serie contemporánea antes
mencionada. Finalmente, la investigación revela una nueva forma de (re)configurar el
personaje de John Watson en sus conclusiones.
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