American and British TV series as a means of input for the ESL learner
Resumen
Watching TV series in English is a very popular leisure activity for EFL learners. Additionally,this source of entertainment can provide EFL students with some extra language input, whichmay include a certain kind of vocabulary and expressions that are not generally included in theregular ESL class or formal teaching material. So, to what extent does this activity contribute tothe student’s natural acquisition of the language? This study aims to find out the range ofeffectiveness of TV shows as a source of input for the English learner, through an investigationcarried out in a private English Institute, in which intermediate and upper-intermediatestudents’ productions were analyzed in search of informal language expressions. Specialattention was paid on students’ use of informal expressions, such as slang terms, phrasal verbs,idiomatic expressions and dirty words, as well as on certain expressions containing a dialecticalo negative connotation. Information about students’ habits and frequency as series watcherswas also obtained for this study from a survey completed by the participants. The results of thisinvestigation throw some light on the effectiveness of TV series as a means of language inputfor ESL learners. Mirar series de televisión en inglés es una actividad recreativa muy popular entre las personasque están aprendiendo dicho idioma. Adicionalmente, esta fuente de entretenimiento puedecontribuir en el aprendizaje de la lengua, aportando cierto contenido lingüístico que incluyaelementos específicos de vocabulario informal, los cuales normalmente no forman parte de lostemas dictados en las clases de inglés, ni de aquellos incluidos en los libros de texto destinadosa su enseñanza. Por ende, ¿hasta qué punto contribuyen las series de televisión en laadquisición natural del lenguaje? Este estudio apunta a determinar el rango de efectividad deesta fuente de entretenimiento como medio de estímulo para el aprendiz de la lengua inglesa, através de una investigación llevada a cabo en un instituto privado para la enseñanza del idioma.Dicha investigación analiza las producciones de los alumnos en el nivel intermedio eintermedio avanzado, en búsqueda de expresiones informales de la lengua. Se focalizó en eluso de modismos o jergas, verbos compuestos, expresiones idiomáticas y groserías, como asítambién en expresiones que contengan un significado dialectico o una connotación socialnegativa. Para este estudio, también se realizó una encuesta con el fin de obtener informaciónsobre la frecuencia y nivel de exposición de los participantes a las series de televisión en elidioma inglés. Los resultados de esta investigación revelan la efectividad de este tipo de ficciónen el idioma inglés como medio de estímulo para los aprendices de este idioma como segunda lengua.
El ítem tiene asociados los siguientes ficheros de licencia: