An exploratory research on the new curriculum design implemented in the province of Buenos Aires as from 2008.
Resumen
The province of Buenos Aires implemented a new curriculum design (NCD) for English Language Teaching (ELT) in 2008. This exploratory research paper attempts to assess whether both the NCD and yearly syllabus design may be considered as vehicles that foster English Linguistic Imperialism by analysing their underlying criteria and purposes. A secondary aim deals with the linkages between the language pedagogy that underlies the NCD, which seems to be mainly based on Task Based Language Teaching (TBLT), and English Linguistic Imperialism. This paper reports the results of an exploratory study of content analysis to the NCD and twenty fourth form yearly syllabus designs and interviews to five teachers of English. The analysed syllabi only include morning shift syllabi from twenty schools in San Miguel, Buenos Aires province, Argentina. The five respondents interviewed are graduated teachers of English who work at five different schools in San Miguel. Their ages range from 26 to 58 and they have from 5 to 20 years of experience. The content analysis as well as the interviews evince hidden messages implied in the proposed methodologies and purposes. These results show that the NCD and the syllabi analysed as well as TBLT serve and propel English Linguistic Imperialism in state-run schools in San Miguel, in the province of Buenos Aires. La provincia de Buenos Aires implementó un nuevo diseño curricular (NDC) para la enseñanza del idioma inglés en 2008. Este trabajo de investigación exploratorio intenta evaluar si tanto el NDC como el diseño de las planificaciones anuales pueden ser considerados como vehículos que favorezcan el imperialismo lingüístico del inglés por medio del análisis del criterio y los propósitos que los sustentan. Un objetivo secundario es buscar conexiones entre la pedagogía que sustenta el NDC, la cual parecería basarse principalmente en el enfoque de la enseñanza por medio de tareas, y el imperialismo lingüístico del inglés. Este ensayo se basa en los resultados de un estudio exploratorio de análisis de contenido del NDC y veinte diseños de planificaciones anuales de cuarto grado, así como también entrevistas a cinco profesores de inglés. Las planificaciones analizadas sólo incluyen el turno mañana de veinte escuelas de San Miguel, provincia de Buenos Aires, Argentina. Los cinco entrevistados son profesores graduados en inglés que trabajan en cinco escuelas diferentes en San Miguel. Sus edades oscilan entre 26 y 58 años y tienen entre 5 y 20 años de experiencia. Tanto los análisis de contenido como así también las entrevistas dan muestras de mensajes ocultos implícitos en las metodologías y propósitos expuestos. Los resultados muestran que el NDC y los diseños de las planificaciones anuales analizadas, así como también el enfoque de enseñanza por medio de tareas, sirven y promueven el imperialismo lingüístico del inglés en escuelas estatales en San Miguel, en la provincia de Buenos Aires.
El ítem tiene asociados los siguientes ficheros de licencia: