Vocabulary lists vs. contextualized teaching of vocabulary: the question of retrieval, recall and use in written productions at colleges of education
Resumen
During decades, there has been growing interest in the realm of English Language
Teaching (ELT) in connection to vocabulary learning and teaching. Some authors have
shown that this concern was sometimes related to the influence these processes may
have on students’ written productions and the learning of another language. The
purpose of the present study is to address the following query: To what extent lexical
items are taught through vocabulary lists or incidentally derived from context in
Colleges of Education in the City of Buenos Aires and what effect do these two
vocabulary teaching methods have on future retrieval, recall and instances of actual
use in students’ written productions. Qualitative research was carried out in order to
fully understand this phenomenon. In addition, quantitative techniques were implemented because they contributed to the understanding of the issue. In order to collect the data, a group of English Language teachers at Colleges of Education were
interviewed, students attending the same Colleges of Education in which the teachers mentioned above teach English Language I were also surveyed, and samples of
written productions by these students collected through a random sampling technique
were also analyzed. Research results have shown that teachers agree that vocabulary
should be given as part of a context, not in isolation. According to the teachers, this will
help students build up the meaning of the items and better understand their
collocations, the register in which they should be used, among others, but especially it
will help them learn how to use the new vocabulary in their productions. Durante décadas ha habido gran interés en el campo de la enseñanza del inglés en
relación a la enseñanza y al aprendizaje de vocabulario. Algunos autores han
demostrado que esta preocupación estaba en ocasiones relacionada con la influencia
que estos procesos pueden tener en las producciones escritas de los alumnos y en el
aprendizaje de otra lengua. Esta investigación trata la siguiente pregunta: ¿Hasta qué
punto se enseñan los elementos lexicales a través de listas de palabras o
incidentalmente derivados de contextos en los Profesorados de Inglés de la Ciudad de
Buenos Aires y qué efecto tienen estos dos métodos de enseñanza de vocabulario en
la recuperación del mismo, en recordarlo y en instancias reales de su uso en las
producciones escritas que los alumnos realizan? Para lograr entender este fenómeno
con mayor claridad, una investigación cualitativa se llevó a cabo. Además, técnicas
cuantitativas fueron implementadas porque las mismas contribuyeron al entendimiento del tema en cuestión. Para recolectar la información necesaria, un grupo de docentes que dicta la materia Lengua Inglesa I en Profesorados de Inglés de la Ciudad de
Buenos Aires fue entrevistado; alumnos que cursan la misma asignatura en los
mismos lugares en los que los docentes antemencionados respondieron una encuesta,
y se realizó un análisis de producciones escritas de los alumnos. Los resultados de la
investigación arrojaron que los docentes concuerdan en que el vocabulario debería ser
presentado como parte de un contexto y no en forma aislada. Los docentes
entrevistados consideran que esto ayudará a los alumnos a comprender el significado
de esos ítems y a entender mejor las palabras con las que estos usualmente se
agrupan, el registro en el que podrían ser usados, entre otros, pero especialmente, eso
ayudará a los alumnos a aprender cómo utilizar el vocabulario nuevo en sus
producciones escritas.
El ítem tiene asociados los siguientes ficheros de licencia: