Teaching Shakespeare at polimodal through staging his plays
Resumen
Shakespeare’s plays have been treated as texts to be studied and analysed by
advanced students of English. However, Shakespeare did not write texts to be
read; he wrote scripts to be acted out in front of an audience. Therefore, for a
better understanding of his plays, it can be hypothesized that they should be
taught through performing them. This research study is aimed to determine the
extent to which the staging of Shakespeare’s plays by Polimodal students who
only have two periods of English per week is instrumental to their
comprehension of this playwright’s works. To this end, this study was carried
out at a secondary school in Belen de Escobar (province of Buenos Aires),
where seventy-four second-year-Polimodal students were observed while
rehearsing a play by Shakespeare. During a period of two months a log field
was kept. For the purpose of triangulation, the same students were
administered two questionnaires: one before starting the rehearsals and a
second one at the end. The results showed that there were some tasks that the
students had to carry out to stage the play which seemed to have helped them
understand certain categories, such as, the setting. However, there were other
activities that the learners also had to perform to act out the play in front of their
classmates which appeared not to have been of great help for them to
comprehend the play. Las obras de Shakespeare han sido abordadas como textos para ser
estudiados y analizados por alumnos avanzados de Inglés. Sin embargo,
Shakespeare no escribió textos para ser leídos, él escribió libretos para ser
actuados en frente de una audiencia. Por lo tanto, para comprender mejor sus
obras, los alumnos deben actuarlas. Esta investigación tiene como objetivo
determinar en qué medida la puesta en escena de las obras de Shakespeare
por alumnos de Polimodal que solo tienen dos horas de Inglés por semana les
ayuda a comprender las obras mejor. Con tal fin, se llevó a cabo una
investigación en una escuela secundaria de la ciudad de Belén de Escobar
(provincia de Buenos Aires) donde setenta y cuatro estudiantes de segundo
año de Polimodal fueron observados durante dos meses mientras ensayaban
una obra de Shakespeare. Durante ese tiempo, lo observado fue registrado en
una grilla. Con el fin de establecer una triangulación, fueron implementados dos
cuestionarios que esos mismos alumnos contestaron: uno antes de comenzar
los ensayos y otro al terminar. Los resultados demostraron que hubo algunas
tareas que los alumnos debieron realizar para poner en escena la obra que
parecen haberlos ayudado a comprender ciertas categorías como el ambiente
en que transcurre la obra. Sin embargo, hubo otras actividades que ellos
también realizaron con el fin de presentar la obra a sus compañeros que
parecen no haber sido de gran ayuda para que los alumnos lograran entender
la obra.
El ítem tiene asociados los siguientes ficheros de licencia: