Facultad Regional Córdoba
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Item Trainable windowing coefficients in DNN for raw audio classification(Cloud computing, big data y emerging topics, 2020) García , Mario Alejandro; Destefanis, Eduardo; Rosset, Ana LorenaAn artificial neural network for audio classification is pro posed. This includes the windowing operation of raw audio and the calculation of the power spectrogram. A windowing layer is initialized with a hann window and its weights are adapted during training. The non-trainable weights of spectrogram calculation are initialized with the discrete Fourier transform coefficients. The tests are performed on the Speech Commands dataset. Results show that adapting the windowing coefficients produces a moderate accuracy improvement. It is concluded that the gradient of the error function can be propagated through the neural calculation of the power spectrum. It is also concluded that the training of the windowing layer improves the model’s ability to general izItem An Artificial Intelligence Approach to Modeling in Social Science.(Journal of Health and Environmental Research., 2021) Vázquez , Juan Carlos; Castillo, Julio; Constable, Leticia; Cárdenas, Marina; Vázquez , Juan Carlos GuillermoComputer Science has contributed to social sciences since decades ago: connecting people that build virtual communities where the interactions can be investigated, developing tools for statistically analytics, designing models that allow the analysis and simulation of the most diverse types, among many others. In this article, we describe an artificial neural network to model a theoretical framework for risk, housing, and health problematic, called DRVS (Diagnostic methodology for risk determination of urban housing for health), which uses a holistic approach for community and environmental health. The methodology also exposes digital clinic history for families and communities, developed to support the acquisition of necessary data. This software has advantages for the transference and application of the DRVS in different locations since it constitutes an expert system for the determination of local social indexes and supports the quantitative validation process for the underlying social theory. On the other hand, as many artificial intelligence techniques, it has constraints: unlike explicit logic inferences, artificial neural networks work as «black boxes», not explaining how they got the result; they have a strong dependency of the representativeness of training data and introducing new knowledge that may improve their results and performance is difficult (new data, addition or remotion of determining factors for the underlying social model, weighting factors, etc.). This article also shows some techniques and ideas on how to deal with the identified constraintsItem Allin-Wayra: una estación experimental para el monitoreo continuo de la calidad del aire empleando sensores de bajo costo.(Revista Fcultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales., 2020) Diez, Sebastián César; Guizzo, José Edio; Fichetti, Tomás; Britch, Javier—Según la Organización Mundial de la Salud, cada año mueren prematuramente siete millones de personas debido a la contaminación del aire, de los cuales la mitad son de países en desarrollo. Los principales responsables de ello son el Ozono, los Óxidos de Nitrógeno, los Compuestos Orgánicos Volátiles, el Material Particulado, el Dióxido de Azufre y el Monóxido de Carbono. Éstos contaminantes impactan en las tasas de mortalidad y morbilidad debido a lesiones, enfermedades respiratorias y cardiovasculares, cáncer, trastornos del sistema nervioso, etc. Es por ello, que surge la necesidad de conocer las concentraciones presentes en la atmósfera. Si bien la Provincia de Córdoba fijó recientemente estándares para la calidad del aire, no cuenta con una red de monitoreo que permita conocer el estado de la atmosfera baja. Esto se debe a los altos costos que suponen la instalación y mantenimiento de este tipo estaciones. Por este motivo es que se presenta en este trabajo la mini-estación prototipo "Allin-Wayra", la cual ha sido construida con componentes de bajo costo y que registra las concentraciones de distintos contaminantes del aire. Si bien la estación ya se encuentra operativa, resta realizar una serie de etapas para poder validar sus medicionesItem Relevamiento y desarrollo de mapa de ruido de un área con predominancia residencial y hospitalaria de la ciudad de Córdoba.(Universidad Tecnológica Nacional Regional Córdoba., 2022) Pérez Villalobo , Jorge; Bodoira, Raúl; Lamas, Matías; Gaetán, Sara; Romero, Luciano; Hinalaf, MaríaUna manera de mostrar gráficamente el grado de polución acústica de un sector urbano determinado es a través de mapas de ruido, donde generalmente el tránsito vehicular es la principal fuente de emisión. En este trabajo se estudió la contaminación acústica de un sector con características predominantemente residenciales y hospitalarias de la ciudad de Córdoba –Argentina– donde a partir de los niveles sonoros relevados en diferentes puntos fijos de medición se desarrolló luego un mapa de ruido. Este fue realizado a través de una simulación computacional del área analizada utilizando el software de cálculo y predicción acústica CadnaA. El sector de estudio posee una superficie de aproximadamente 1,5 km2 y el horario analizado fue el diurno. Los resultados muestran niveles sonoros por encima de los 55 dBA en prácticamente toda el área, con valores próximos a los 75 dBA en las arterias principales y en sectores cercanos a los centros de salud.Item Experimental desing optimization of the ODS of DBT using vanadium oxide supported on mesoporous Ga-SBA-15.(Universidad Tecnológica Nacional Regional Córdoba., 2020) Rivoira, Lorena Paola; Cussa, jorgelina; Vallés, Verónica Alejandra; Martínez, María Laura; Beltramone, Andrea RaquelExperiment design-response surface methodology is applied in this work to model and optimize the oxidation of dibenzothiophene (DBT) using VOx-Ga SBA-15 catalyst. The analyzed variables are the influence of the nature of the catalyst (V and Ga loading), the substrate/catalyst mass ratio (g DBT/g of catalyst) and the oxidant/substrate molar ratio (H2O2/DBT). The response analyzed is conversion of DBT at 15 min of reaction time. A set of re- sponse surfaces were obtained applying the Box-Behnken Design. Based on statistical methodology it was pos- sible to find the best arrangement between the amounts of the gallium heteroatom and the vanadium active species. The higher levels of the objective function were obtained employing the catalyst with 4 wt.% of gallium and 6 wt.% of vanadium; the optimal ratio between g DBT/g of catalyst was 4 and the molar ratio between H2O2/DBT was 5. Gallium incorporation as heteroatom in tetrahedral position allowed the better anchorage of the active species of vanadium, generating a very well dispersed catalyst. The optimized catalyst minimized the mass transfer limitation and moreover, was active after several recycles. The best catalyst was likewise very active for the oxidation of the most refractory sulfur compounds as benzothiophene and 4,6-dimetyldi- benzothiopene.Item Validation of an IMU-camera fusion algorithm using an industrial robot.(Tecnología y Ciencia., 2020) Pérez Paina, Gonzalo; Paz , Claudio; Pucheta, Martín Alejo; Bianchini, Bruno; Martínez, Fernando; Nievas, MartínThe integration of down-looking camera with an in-ertial measurement unit (IMU) sensor makes possible to provide a lightweight and low-cost pose estimation system for unmanned aerial vehicles (UAVs) and micro-UAVs (MAVs). Recently, the authors developed an algorithm for IMU and exteroceptive sensor fusion filter for position and orientation estimation. The aim of the estimation is to be used in the outer control loop of an UAV for position control. This work presents an experimental set up to test that algorithm using an industrial robot to produce accurate planar trajectories as a safe alternative to testing the algorithm on real UAVs. The results of the IMU camera fusion estimation for linear positions and linear velocities show an error admissible to be integrated on real UAVsItem Discusión sobre método de cálculo de la capacidad portante vertical en micropilotes hincados e inyectados (MHI)(Congreso Argentino de Mecánica de Suelos e Ingeniería Geotécnica, 2023) Useche Infante, Danny; Aiassa Martínez, Gonzalo Martín; Arrúa , Pedro Ariel; Eberhardt, Marcelo G.Este artículo presenta una fórmula simple de cálculo de la capacidad de carga vertical de micropilotes hincados e inyectados (MHI). El modelo incluye el efecto de escala y la influencia de la lechada en el factor de resistencia por fricción sugerido por la FHWA. En base a resultados de modelaciones numéricas con elementos finitos, se plantea un modelo de regresión múltiple para ajustar los valores recomendados por la FHWA para suelo limoso, con el fin de incluir el efecto de escala, ya que las modelaciones reportaron que la resistencia por fricción del micropilote se ve afectada por el factor de escala. Los resultados de la fórmula planteada permiten obtener un valor de referencia preliminar de la capacidad de este tipo de fundaciones, lo cual es de gran utilidad dentro del diseño y construcción de los MHI.Item Investigación numérica sobre el efecto de escala en la resistencia axial de micropilotes hincados e inyectados (MHI)(Congreso Argentino de Mecánica de Suelos e Ingeniería Geotécnica, 2023) Useche Infante, Danny; Aiassa Martínez, Gonzalo Martín; Arrúa , Pedro Ariel; Eberhardt, Marcelo G.En este trabajo se presentan los resultados de una serie de modelaciones realizadas con elementos finitos para determinar el efecto de escala en el comportamiento de micropilotes hincados e inyectados (MHI´s). El modelo de elementos finitos fue validado con ensayos de laboratorio y luego se incrementaron las dimensiones del mismo para investigar el efecto del incremento del tamaño del micropilote en la respuesta carga-desplazamiento. Además, la simulación permitió analizar el efecto de la inyección de lechada en la respuesta carga-desplazamiento. En comparación con los micropilotes sin inyección, los MHI´s alcanzaron incrementos de hasta el 33% en la resistencia axial última del micropilote. Así mismo, el mejoramiento alcanzado en la resistencia axial última fue disminuyendo hasta el 13% al aumentar el tamaño del micropilote. Finalmente, por medio de una regresión no lineal, se obtuvo una expresión para calcular la resistencia axial última preliminar micropilote con diferentes dimensiones. Esta resistencia axial última se obtiene extrapolando resultados de ensayos de laboratorio a escala.Item Performance evaluation of post-grouted drilled shafts: a review(Innovative Infrastructure Solutions, 2022) Useche Infante, Danny; Aiassa Martínez, Gonzalo Martín; Arrúa, Pedro ArielBase grouting in drilled shafts has been used to improve the foundation performance. The main objectives of this technique are to generate a preload in the base soil, induce negative friction on the pile side, and improve the soil surrounding the shaft. In recent years, new experimental and numerical studies were published, which have helped to better understand the soil–post-grouted drilled shaft interaction mechanism. Likewise, new grouting devices were developed, and design methodologies were introduced. This review paper focuses on the analysis of available approaches to investigate the performance of post-grouted drilled shafts (PGDS). The mechanisms of post-grouting of drilled shafts to improve the bearing capacity of pile foundation are discussed, and some properties of the grout typically used in this procedure (such as water–cement ratio, type of grout, etc.) are described. Based on the literature survey, this study presents the devices used to distribute the grout at the tip and side pile, the grouting techniques, and the effect of grout pressure and grout volume on pile behavior. The investigation indicated that the enhancement in pile bearing capacity is affected by the grout quantity, grouting pressure, pile dimensions, soil type, etc. Subsequently, full-scale field tests, small-scale tests, and numerical investigations published to analyze the performance of PGDS are summarized. Finally, the design methodologies available in the technical literature and future developments for this type of foundation are discussed.Item Fundamentos del comportamiento de micropilotes hincados en suelos limo-arenosos de Córdoba(AJEA, 2020) Baldoncini, Rodrigo Nicolás; Aiassa Martínez, Gonzalo Martín; Arrúa , Pedro ArielLa utilización de micropilotes hincados es una alternativa interesante para resolver cimentaciones en proyectos de ingeniería de pequeña y mediana envergadura. Incluso en grandes obras, pueden ser utilizados para estabilizar taludes o como pantalla de sostenimiento en excavaciones de subsuelos. A los fines de plantear el uso en este tipo de soluciones, es necesario contar con procedimientos de diseño validados para suelos locales y la tecnología específica con la que los mismos serán materializados. Se plantea una revisión literaria de procedimientos para determinar capacidad de carga de micropilotes hincados, que contemplen la tecnología constructiva y las características propias del suelo. Se desarrolla un plan experimental de ensayos de campo sobre micropilotes a escala real. Se implementan modelos numéricos para la condición de micropilotes hincados instalados en suelos limosos, limo-arenosos y arenosos. Se desarrollan formulaciones dinámicas con el propósito de estimar la capacidad de carga a partir de los resultados de ensayos de penetración en campo.