Facultad Regional Santa Fe
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Item Simulation of spherical rigid bodies subject to friction with multiple impacts(11th ECCOMAS, 2023-07) Sánchez, Eliana; Cardona, Alberto; Cosimo, Alejandro; Brüls, Olivier; Cavalieri, Federico J.This work introduces a novel methodology for simulating multiple impacts between spherical rigid bodies under frictional contact, within the framework of nonsmooth contact dynamics and the finite element method for large rotations. The approach extends a previously developed frictionless impact algorithm based on Newton’s impact law (Cosimo et al., 2020) to incorporate sliding, rolling, and drilling friction effects. The core contribution lies in the sequential resolution of impact problems over vanishing time intervals, redefining the active contact set in both normal and tangential directions. Closed contacts with zero pre-impact velocity are considered inactive, enhancing numerical robustness.The method employs advanced sphere-plane and sphere-sphere contact elements (Cavalieri et al., 2021), and solves the contact problem using an augmented Lagrangian formulation. The equations of motion are integrated with the nonsmooth generalized-α time integration scheme, ensuring stable and accurate results. A billiard break scenario is used as a numerical benchmark to validate the method’s ability to handle simultaneous impacts with and without friction. Two cases are considered: one without rolling resistance and another including a rolling resistance radius of ρ = 0.005 m. Results demonstrate that the proposed method avoids interpenetration, unlike penalty-based formulations, and significantly reduces computational time from 25,000 s to 40 s. This strategy is efficient, fully automatic, and avoids the need for manual sequencing or topological analysis of impact events, making it a promising tool for complex multibody dynamics simulations.Item Simulación de cuerpos rígidos esféricos sujetos a efectos de fricción por desplazamiento, rodadura y rotación con colisiones de múltiple impacto(XXXVIII MECOM, 2022) Sánchez, Eliana; Cardona, Alberto; Cosimo, Alejandro; Cavalieri, Federico J.Este trabajo presenta el movimiento de cuerpos rígidos esféricos en contacto con una superficie plana rígida y sujeto a colisiones de impacto múltiple. Para el contacto entre las esferas y el plano se tuvieron en cuenta los efectos de fricción por deslizamiento, por rodadura y por rotación a través de las leyes de Coulomb y de Contensou, en tanto que, para el contacto entre esferas únicamente se consideró el efecto de fricción por deslizamiento. Las ecuaciones de movimiento se integraron utilizando el esquema de integración temporal α generalizado no suave donde la regularización de la solución del problema de contacto se abordó con una formulación dual mixta basada en un método del tipo Langrangiano aumentado. Luego, para la descripción de la dinámica de las esferas se utilizó un modelo de cuerpo rígido con grados de libertad de traslación y de rotación. Finalmente, para evaluar la robustez y la eficiencia numérica de la metodología propuesta, se presentaron dos ejemplos numéricos.Item Simulación de cuerpos rígidos esféricos sujetos a colisiones de impacto múltiple y efectos de fricción(XXXVII MECOM, 2021) Sánchez, Eliana; Cavalieri, Federico J.; Cosimo, Alejandro; Brüls, Olivier; Cardona, AlbertoEn este trabajo se estudia el movimiento de cuerpos rígidos esféricos sometidos a efectos de fricción por medio de la ley de Coulomb y colisiones de impacto múltiple, en el marco del Método de los Elementos Finitos. Para la integración de las ecuaciones de movimiento se utiliza el esquema de integración temporal α generalizado no suave, en tanto que la solución del problema de contacto se aborda con una formulación dual mixta basada en un método Langrangiano aumentado. Para la descripción de la dinámica de las esferas se utiliza un modelo de cuerpo rígido con grados de libertad de traslación y de rotación. Finalmente, para evaluar la eficiencia numérica de la metodología propuesta, se estudia el movimiento de tres esferas en contacto con un plano rígido sujetas a colisiones de impacto múltiple.