FRVM - Licenciatura en Lengua Inglesa

Permanent URI for this communityhttp://48.217.138.120/handle/20.500.12272/1626

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    The portrayal of the italian immigration in the film Golden Door : stereotypes, discrimination, prejudice and gender
    (2022-12-21) Monteleone, Cintia Lorena; Basile, Gastón
    Entre 1880 y 1921 muchos italianos, en su mayoría campesinos del Sur, inmigraron a América. Italia fue la única nación que envió un número tan grande de inmigrantes en tan corto tiempo. Aunque la mayoría de estos italianos tenía la intención de volver a su ciudad natal, finalmente, muchos de ellos se quedaron en los Estados Unidos de América. Existen muchas historias de inmigrantes que retratan la dura vida que padecieron en Italia – la pobreza y el desempleo – y las dificultades que tuvieron que enfrentar cuando emigraron a América. Para ellos, emigrar a la “tierra de la esperanza” era su única opción para obtener una mejor vida. La película de Crialese Golden Door (2006) trata sobre la inmigración italiana. Narra la odisea de la familia siciliana Mancuso que deja su pequeño pueblo supersticioso para embarcarse hacia el nuevo mundo. La triste despedida, el duro viaje en barco y el paso hacia el nuevo país son partes de la historia de muchas de las vidas de inmigrantes. Esta disertación se propone explorar algunos de los patrones de la inmigración Italiana a América que están presentes en la película (tales como estereotipos, discriminación, prejuicio y género) para determinar hasta qué punto Golden Door es una representación certera de la inmigración italiana a América tal cual la ha reconstruido la historiografía. Con este fin, se utilizó el análisis de contenido como método de investigación. Se analizaron, compararon y contrastaron los personajes de la película a los fines de identificar patrones de la inmigración italiana tales como estereotipos, prejuicio, discriminación, roles de género en los comportamientos, actitudes y creencias de los personajes. Se comparó y contrastó la información recopilada con las reconstrucciones históricas de la inmigración italiana a los Estados Unidos a los efectos de testear las hipótesis. Se concluye que a pesar de la elaboración poética y novelada de la película, Golden Door es una representación fidedigna de la inmigración Italiana a América. La película representa algunos de los patrones de la inmigración tales como estereotipos, discriminación, prejuicio y género y describe atinadamente la experiencia de la inmigración italiana – la partida dolorosa, el duro viaje en barco y el traumático y cruel arribo.
  • Thumbnail Image
    Item
    Heroines in young adult literature : An analysis in female gender stereotyping
    (2020-12-10) Gravano, María Paula; Basile, Gastón Javier
    Young Adult literature is a category which was originally intended for adolescent readership, yet it has also attracted children and adults due to its exploration of universal themes, including life and death, the transition from childhood into adulthood, identity formation, love in all its gamut of experiences, the development of one’s emotions, and the questioning of the status quo. This type of literature witnessed a significant increase at the beginning of the XXI century with the worldwide success achieved by the publication of the Harry Potter series (1997-2007), which encouraged the writing of other best-selling Young Adult works, such as the gothic love story Twilight (2005-2008) and the dystopias The Hunger Games (2008-2010) and Divergent (2011-2013). Despite the fact that these popular series address topics which particularly interest Young Adult readers, the portrayal of their characters also represents societal expected gender identities and behaviours whether intended or not. For this reason, and with the recent heightened awareness of the influence of patriarchy and heteronormativity in literature, it becomes imperative to re-read these internationally acclaimed literary texts more critically from a perspective which includes both feminism and gender theory. The purpose of the present dissertation is to examine whether the characterisation of the leading female characters in the Young Adult literary sagas of Harry Potter, Twilight, The Hunger Games and Divergent reinforce gender stereotypes. A detailed analysis of the four series reveals that not only female gender stereotyping is consolidated in these works but also the characterisation of the heroines does not ultimately subvert the hegemonic patriarchal heteronormative parameters despite clear attempts at challenging traditional female role models. The study also confirms that both the publishing market as well as the literary tradition and specific subgenres of Young Adult literature partly determine the representation of the leading female characters of the sagas under study.